Connected cars er en realitet og med opkobling til internettet kan en bil hackes. Det er allerede blevet afprøvet og bevist af Sergey Kravchenko, fra Future Technologies, Kaspersky Lab, en af verdens førende eksperter på området. Han udtaler til Ekstrabladet:
”Der er en masse fordele ved biler, som er koblet op til internettet. Men der er også en risiko. Lige så snart din bil er forbundet, er den i fare”
Allerede nu er der mange biler, som kobles direkte til fabrikken via onlinesystemer som Opels Onstar eller Min Volkswagen, mens en helt ny bilmodel som Volvo XC40 får løbende opdateringer over nettet, lige som det er tilfældet med Tesla.
Læs mere om hvilke informationer, der sendes fra en connected car
Forbundne biler (Connected cars)
Fordele:
- Forebyggende service og vedligeholdelse af bilen
- Flådestyring
- V2X kommunikation (Vehichle to everything – opkobling til blandt andet trafiklys, vejrtjenester eller andre biler)
- Styring og hjælp til autonom kørsel
- Fjerndiagnosticering af bilen
- Connected car telematic (Indsamling af oplysninger vedrørende bilen, ruter, miljø, vejr, trafik, førerens vaner osv.)
Ulemper:
- Fjendtlig opdatering af bilens styresystem
- Virus overført via et hukommelseskort
- Angreb fra apps
- Angreb fra skyen, hvor hackere kobler sig på forbindelsen mellem server og bil
- Opsnapning af data sendt fra bilen
- Angreb på bilens nøgle, hvor bilens data bliver downloadet, så nøglen kan kopieres
Kompliceret proces
Bilfabrikkerne har hver især deres egne sikkerhedsafdelinger, og en bil er sammensat af komponenter fra en lang række underleverandører, hvilket komplicerer kontrolindsatser.
”Det er så mange forskellige teknologier og firmaer, der udvikler til en bil, at det udløser et produkt, som er sårbart, og der er fortsat er alt for mange sikkerhedshuller i de nye biler, som kommer på gaden i dag”, siger Sergey Kravchenko.
Det kan du selv gøre
Det er vigtigt at du holder din telefon sikkerhedsbeskyttet, da alene din BlueTooth kan udgøre en risiko. Både ved at sørge for, at telefonens programmer ikke får såkaldt ‘root access’, så de kan gå ind i bilens styresystemer, og samtidig have de højeste sikkerhedsindstillinger på telefonen samt et opdateret antivirusprogram.
Man skal desuden tænke på, hvilke programmer man henter. Det er blevet mere aktuelt i takt med, at nye biler kan kobles op til Apple Carplay og Android Auto. Android-telefoner udgør pt en større risiko end Apple, der har et mere beskyttet miljø.
- Sørg for at holde din telefons antivirus opdateret.
- Undgå at hente programmer til telefonen, der har såkaldt ‘root access’.
- Pas på med, hvilke apps og programmer du installerer.
- Pas på med at lade uautoriserede chiptunere og værksteder downloade programmer til bilens styresystemer, inklusiv motorstyring. Det kan bryde det fabriksinstallerede værn mod hacking.
Vær opmærksom, men vær ikke bange
Hos FDM er man ikke i tvivl om, at internetopkoblingen i nye biler udgør en risiko.
– Man skal ikke ligge søvnløs, men være klar over, at der er en risiko. Man må stole på, at bilfabrikkerne har styr på sikkerheden, men der vil givetvis komme nogle sager, der viser, at det har de ikke, siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM.
Som bilist og forbruger skal man tænke på bilen på samme måde som en computer eller en mobiltelefon. Man skal have sin sunde fornuft og være bevidst om risiko-elementerne. Og man skal vælge sine leverandører med omhu.
Hos os er dine data sikre
Hos Fleet Complete er dine data sikre, og vi oplyser hjertens gerne om, hvad de bruges til. Vores data protection officer Peter Dam sikrer, at vores dataopbevaring og brug af data lever op til GDPR forordningens forskrifter. Med andre ord har han til opgave at sikre, at vores kunders data kun bruges til de formål, som vores kunder forventer og har accepteret.
De personlige data, der sendes fra GPS-enheden i dit køretøj, ind til vores server, er dine data. Vi bruger dem til at beregne dine kørte ture, og andre turrelaterede informationer som opholdstider, afstande mv.
Vi sikrer, at data anonymiseres jvf. GDPR forordningen, og bruges til at gøre vores systemer så brugervenlige som muligt. De anonymiserede data bruges til give vores kunder en række automatiseret forudsigelser. F.eks. regner vi ud om dine ture er Private eller Erhvervsture på baggrund af, hvordan andre ville have klarificeret samme type tur.
Yderligere bruger vi anonymiserede data til at give dig trafikoplysninger i dit navigationssystem. Vi hjælper desuden vejdirektoratet med at bedre planlægge vejnettet etc.
Vi føler, at det er vigtigt, at du som forbruger er oplyst inden, du vælger den rette udbyder til services, der har med dine data at gøre.