Privat brug af gulplade-varebiler er i løbet af det sidste stykke tid blevet et medarbejdergode. Måske skal man lige et hurtigt smut til bageren – eller til byggemarkedet i arbejdstiden, men hvordan harmonerer det lige med SKATs regler?
SKAT er for længst begyndt at foretage regelmæssige og hyppige razziaer der, hvor gulpladebilerne typisk er parkeret i forbindelse med private ærinder. Det kunne for eksempel være lossepladsen eller idrætshallen. Og hver eneste gang er der noget at komme efter for SKAT.
Konsekvensen for at blive taget i en firmaejet gulpladebil af SKAT er ganske kostbar. Både for arbejdsgiveren, som ejer af gulpladebilen, og medarbejderen i bilen. De to skal i fællesskab nemlig finansiere både efterbetaling af moms på købet af varebilen, beskatning af værdien af fri bil OG efteropkrævning af privatbenyttelsesafgift!
Kan medarbejderen ikke betale, overgår ansvaret til arbejdsgiveren. Det betyder, at det er firmaets ansvar at opkræve beskatningen af værdien af fri bil og efteropkrævning af privatbenyttelsesafgift hos medarbejderen.
Derudover er der risiko for at få en bøde også. Både på den pågældende gulpladebil, men også på alle varebiler i virksomheden. Det er KUN arbejdsgiveren, der har hele bevisbyrden overfor SKAT.
Skatteretten er meget entydig i sine afgørelser, når de ikke finder, at sagsøgeren har løftet bevisbyrden for, at firmaets varebiler udelukkende bliver anvendt erhvervsmæssigt. Hvis vi tager et eksempel med et firma med 10 gulpladebiler, kan det resultere i et økonomisk krav fra SKAT i millionklassen.
Selvom Danmark er et lille land, er der mange, der er afhængige af firmabil eller privatbil i forbindelse med deres arbejde. Det anslås, at der køres cirka 4 milliarder arbejdsrelaterede kilometer pr. år. Der er mange penge at spare ved at have sin dokumentation i orden.
Køb din elektroniske kørebog her eller kontakt Fleet Complete for yderligere spørgsmål.