Hvis din bil er forholdsvis ny sender den løbende informationer om dig. Det kan være alt fra uskyldige informationer om, hvordan du kører til dine private informationer fra din smartphone.
Tyske ADAC har foretaget en undersøgelse om, hvilke data en Mercedes-Benz B-klasse med ”me-connect system” og elbilen Renault Zoe sender. Det kigger vi nærmere på i denne blog.
Hvad sender bilen?
Mercedes-Benz modellen i undersøgelsen sender f.eks. oplysninger om bilens GPS-position til bilproducenten så ofte som hvert 30. sekund! Også informationer om kørselsadfærd, omdrejninger, kilometertal, brændstofforbrug, dæktryk og hvor ofte bilens selestrammere aktiveres sendes videre.
Elbilen Renault Zoe sender også bilens GPS-position, men kun hver halve time. Derudover sender den informationer om batteriets stand og forbrug videre til producenten.
Læs mere i vores blog om hvilke informationer en connected car sender
Private oplysninger fra din telefon
Hvis vi kigger på en BMW – nærmere bestemt en BMW 320d og el-varianten BMW i3, så er vi ude i, at når bilisten synkroniserer sin telefon med bilens infotainment-system, så har de adgang til alle dine private informationer fra din smartphone. Det kan bruges til at forbedre sin køreoplevelse, men vi mener hos Fleet Complete, at det er vigtigt at forbrugeren er klar over hvilke informationer, der sendes, og hvad de bruges til.
FDM har via FIA undersøgt, hvad der sendes af oplysninger fra en bil med brændstof og en tilsvarende elbil.
Tilfældig udvalgt Dieselbil sendte:
- Kilometerstand og maksimalt omdrejningstal pr. tur
- Antal køreture: 0-5 km, 5-20 km, 20-100 km, over 100 km
- Oplysninger om anvendt køreprogram (normal, sport, eco)
- Oplysninger om anvendelse af lys på bilen
- Oplysninger om, hvor ofte sædet justeres (skift mellem førere)
- Oplysninger om, hvilken musikkilde der benyttes (CD, radio etc.)
- Oplysninger om antal gange, sikkerhedsselerne har været strammet op automatisk (fortæller om kørselsmønster)
En opladningshybrid-bil sendte:
- Komplet liste over lagrede fejlkoder
- Status på batteri (elbil)
- Oversigt over offentlig transport (tog, bus etc.) ved p-plads
- Data på brug af benzinmotor (i3 REX)
- Antal og type af opladninger samt tilhørende km-tal
- Liste over de seneste 16 ladestationer
- Liste over de seneste 100 parkeringssteder
FDM har sammen med lignende organisationer i andre lande igangsat kampagnen ”My car my data”, hvor man kan følge med i sikringen af forbrugernes rettigheder. Følg med på #mycarmydata.
Hos Fleet Complete er dine data sikre
Firmaet bag kørebogen Autolog hedder Fleet Complete, og hos os er dine data sikre, og vi oplyser hjertens gerne om, hvad de bruges til. Vi sikrer, at vores dataopbevaring og brug af data lever op til GDPR forordningens forskrifter. De personlige data, der sendes fra GPS-enheden i dit køretøj, ind til vores server, er dine data. Vi bruger dem til at beregne dine kørte ture, og andre turrelaterede informationer som opholdstider, afstande mv.
Vi sikrer, at data, der sendes anonymiseres jvf. GDPR forordningen, og bruges til at gøre vores systemer så brugervenlige som muligt. De anonymiserede data bruges til give vores kunder en række automatiseret forudsigelser. F.eks. regner vi ud om dine ture er private eller erhvervsture på baggrund af, hvordan andre ville have klarificeret samme type tur.
Yderligere bruger vi anonymiserede data til at give dig trafikoplysninger i dit navigationssystem. Vi hjælper desuden vejdirektoratet med at bedre planlægge vejnettet osv.
Vi føler, at det er vigtigt, at du som forbruger er oplyst inden, du vælger den rette udbyder til services, der har med dine data at gøre.