Kørebog

Formel 1 – Hvordan bliver bilerne tracket og timet?

formel1Formel 1 er en fascinerende sport. Jeg mener, de biler er bare HURTIGE! Vidste du, at den uofficielle hastighedsrekord for F1 bil er 413 km/t? Ikke dårligt. F1 – ligesom Autolog – er stærkt afhængig af at tracke bilen og analysere placerings- og timings data. 

Mens Fleet Completes Autolog bruger GPS-teknologi til at positionere køretøjer, har Formel 1 biler lidt forskellige måder at gøre det på.

Tracking af Formel 1 biler

For Formel 1 biler er det vigtigste ved at tracke dem at vide, hvor mange omgange hver bil har gennemført og nøjagtig tid på checkpoints, der er nøjagtig til 1/1000 af et sekund. GPS måske ikke så præcise, så der er en anden form for teknologi til at håndtere dette.

Transponders

Hver bil har en ’transponder’ enhed (faktisk to enheder – den ene er en backup) monteret, og den sender bilens id, når enheden aktiveres, når bilen passerer hen over en ’timing loop’ i banens overflade. Disse transpondere registrerer hver omgangstid af alle biler i hele weekenden. Timing loop’en er dybest set kun to bits af tråd, der løber på tværs af sporet og tilbage igen, lidt som en antenne (læs: der er en antenne).

Transpondere transmitterer deres kode konstant, når de er aktiveret. Signalet er relativt svagt og kræver, at transponderen ikke er højere end en fast højde over overfladen, sædvanligvis ikke mere end omkring 60 cm. Hver antenne loop går til en modtager med en dekoder, som dekoder det unikke ID for transponderen og sender den til timingssoftware på en hovedcomputer.

Tidstagning af omgangstider

Så snart starten er givet, er softwaren aktiveret og når hver bil passerer over start / målstregen for første gang begynder tiden, indtil den krydser ’timing loop sektoren’ og en start / slut ’timing loop sektor’, sidstnævnte giver den samlede omgangstid.

Back up systemer

Som et backup-system er der infrarøde foto-celler på startlinjen, der identificerer og registrerer hver bil, og tillader personale på kontrol-centeret at registrere essentielle tidstagninsoplysninger, selvom transpondersystemet skulle bryde ned. Og som en sidste udvej, er der timer-linked videokameraer på startlinjen til at give den samme information.

Næste gang du ser Formel 1 løb med dine venner, kan du dele denne ‘insider information’!  🙂

Related Articles