Af Michael Jannak
Der er meget tale om overvågning og personlige data i disse tider. Og det med god grund. For en ting er, at vi har teknologien, men hvordan vi bruger den, er det helt store spørgsmål. Overvåger vi vores medarbejdere eller er det et neutralt arbejdsredskab? Det har en af vores kørende sælgere, der både kender systemet og er i kontakt med mange virksomheder, gjort sig lidt tanker om:
I mere end 9 år har jeg været beskæftiget indenfor ”overvågning ” – dvs. salg af gps-tracking/flådestyring til virksomheder i Danmark. Selvom de fleste fordomme omkring det at skulle sætte en gps-tracker i virksomhedens biler, burde være manet til jorden, så er der stadig en fordom, jeg ofte støder på:
”Vi er bange for, at vores medarbejdere vil synes, at vi overvåger dem”
Er GPS tracking overvågning?
Selvfølgelig vil man kunne overvåge, hvis det er det man har til hensigt. Men for mig – og for langt de fleste af vores kunder – handler det om at have et hjælpeværktøj, der opsamler data for bilernes færden. Jeg nægter at tro, at der i dagens Danmark findes virksomhedsejere, som har tid til at sidde 24 timer i døgnet for at se på nogle prikker bevæge sig på et kort?
Læs om reglerne for overvågning af medarbejderne her
Overvågning eller værktøj?
GPS-tracking/flådestyring er et værktøj, som kan være med til at forenkle nogle interne arbejdsgange og samtidig give den nødvendige dokumentation overfor kunder, myndigheder og de ansatte.
Efter min egen personlige mening, er det vigtigt, at man inddrager de ansatte i beslutningen og i processen. Vær åben overfor, hvad løsningen kan og hvad formålet er med at få den implementeret. En del af vores kunder har bl.a. gjort det muligt for de ansatte at kunne have adgang til løsningen, således at de, der kører i bilerne, har mulighed for at kunne se, hvor deres kollegaer befinder sig i dette øjeblik. Hvorfor? Jo, for det kunne jo tænkes, at man kommer til at stå i en situation, hvor man mangler en ”dims” til at kunne gøre sin opgave færdig – eller at man har brug for et par ekstra hænder, eller måske ikke lige har det rigtige værktøj i sin egen bil. Så er det da belejligt, man lige kan se om man ikke har en kollega i nærheden og som vil kunne assistere. På denne måde kan opgaven måske løses indenfor samme dag og ikke udsættes til dagen efter, til muligvis stor gene for kunde og for medarbejder.
Læs hvordan man bedst får medarbejderne med på GPS-overvågning her
GPS-overvågning muliggør hurtigt hjælp
Forleden sad jeg hos en eksisterende kunde, hvor vi havde en snak om deres erfaringer med vores gps-tracking/flådestyring. Kunden har 5 biler, hvori de har fået monteret vores løsning. De havde været udsat for, at en af deres medarbejdere havde fået et ildebefindende, mens han sad i bilen. Kunden var hurtigt i stand til at kunne sende den nødvendige hjælp afsted – og til den helt rigtige lokation – og således fik medarbejderen hurtigt og effektivt den hjælp, han havde behov for.
Send den rigtige mand til jobbet
En del af vores kunder har valgt at sætte en monitor op på kontoret, hvor alle hurtigt vil kunne overvåge eller se, hvor bilerne befinder sig; om de er på lokationen, på vej til – eller på vej fra. Ved en hasteopgave vil de på kontoret hurtigt kunne se, hvem de vil kunne ringe til og ikke forstyrre flere medarbejdere unødigt. På denne måde kan man sikre en hurtig og effektiv kundeservice – og minimere fejlopkald.
Læs hvordan vores flådestyringssystemet er sat op – og om det er overvågning?
Bliver jeg selv overvåget i et GPS-tracking firma?
Jeg har siden 2009 kørt med en gps-tracker i min egen bil – og dette uanset om det har været en firmabil eller min egen private. Jeg har aldrig haft behov for at skulle forklare min gøren og laden, og så længe jeg har passet mit arbejde, og har gjort det jeg bliver bedt om, så er der jo heller ikke noget at frygte eller at komme efter?
Som jeg startede med at nævne, så er gps-tracking/flådestyring et hjælpeværktøj og en dataopsamler, som vil kunne bruges såfremt, der er behov for at skulle fremskaffe dokumentation i forbindelse med fakturering, arbejdssedler, kørselsregnskab, eventuelle tvister, skattespørgsmål, eventuelle forsikringsspørgsmål/sager og meget andet.
Ja, jeg er måske lidt farvet, idet jeg jo arbejder professionelt med gps-tracking/flådestyring, men mine 9 års erfaring med salgs- og kundemøder har vist mig, at medarbejderne hurtigt bliver glade for løsningen og trygge ved de muligheder løsningen tilbyder. I sidste ende handler det jo om tillid – og tilliden gælder jo begge veje.
Nej, gps-tracking/flådestyring er IKKE overvågning, men er et værktøj, som såvel virksomhed som den ansatte kan have stor glæde og gavn af og flere og flere virksomheder har set fidusen i at få implementeret et gps-tracking/flådestyring for at få muligheden for at kunne optimere driften gennem overblik og dokumentation.