Flådestyring

De 4 største katalysatorer for det telematiske marked i Europa

Hvilke faktorer er de vigtigste drivkræfter for det telematiske marked i Europa? I dette blogindlæg kigger vi på de mest dominerende faktorer, og hvad det hele betyder.

 

Drivkræfter og barrierer

Det europæiske marked er multifacetteret, ikke kun når det gælder kultur, regler og regulativer, men også for markeder for specifikke produkter eller teknologier. Ifølge det anerkendte analysefirma Berg Insight er det dog disse fire faktorer, der er de vigtigste for temperaturen på telematikmarkedet:

• Makroøkonomiske faktorer

• EU’s regler og regulativer

• Konkurrence

• Teknologi

Lad se lidt nærmere på disse fire faktorer:

Makroøkonomi på den anden side af økonomisk krise

Forskellige makroøkonomiske faktorer påvirker flådestyring direkte og er derfor meget vigtige for indførsel af flådestyring i virksomhederne. For eksempel er en indlysende faktor antallet af registreringer af erhvervskøretøjer. Registreringen af erhvervskøretøjer er steget de sidste par år i EU, og salget forventes at stige yderligere. Der er også en tendens til stigende udnyttelse af erhvervskøretøjerne, og dermed et behov for større flåder til mange virksomheder.

Høje oliepriser og stigende brændstofudgifter er altid gode for indførsel af flådestyring, da den økonomiske værdi for kunderne ved at reducere deres brændstofforbrug så er lettere at belyse. Vores erfaring er, at et flådestyringssystem og miljøvenlig kørsel typisk sparer virksomheder for mellem 10-15 procent på deres brændstofomkostninger, og når du kører sikrere, reducerer du også ulykker, der er ret omkostningstunge.

Europa har for nylig været igennem en økonomisk krise. Økonomisk krise øger altid fokus på effektivitet og dermed værktøjer til forbedring. Flådestyring øger effektiviteten på mange fronter, opgavestyring og mobile medarbejdere inkluderet. Virksomheder, der stræber efter effektivitet, har ikke råd til ikke at indføre flådestyring, hvis de vil følge trit med konkurrenterne. Konsolideringer er en anden naturlig effekt af en økonomisk krise. Konsolideringer er også positivt for flådestyring, da de øger antallet af store bilflåder.

 

Nationale love og EU-regler

Den Europæiske Union har øget bevidstheden om sikkerhed, miljø og privatliv. Så hvilke nye love og regulativer arbejder EU på, når det gælder vejtransport?

EU har forsøgt at forenkle reglerne for køre-/hviletid for chauffører. En vigtig udvikling er kravet om digitale tachografer i alle nye store lastbiler og håndtering af tachografdata. Fordelene ved automatisk håndtering af tachografdata gennem telematiksystemer er en stor fordel for indførslen af flådestyring.

EU udsteder også regler for tracking af gods og varer for at sikre både kvalitet og sikkerhed. Telematik kan f.eks. overvåge temperaturen af kølet mad, og tracking bidrager til sikkerheden for transporten af farligt gods. Transport af levende dyr vil også kræve tracking fremover, og det nye ”eCall-mandat” kræver en automatisk nødopkaldsanordning i alle nye bilmodeller, der er godkendt til salg i EU.

Når vi ser på de nationale markeder, påvirkes de af lokale skattelove som reglerne for befordringsgodtgørelse og -fradrag. Registrering af privatkørsel i firmabiler som Autolog-løsningen fra Fleet Complete er et område, hvor regeringer er i færd med at stramme reglerne.

Konkurrence

Konkurrence i markedet for flådestyring består af mange elementer. Lad os se på nogle af dem:

Reducering af omkostninger: Presset fra markedet og konkurrenter om at skulle reducere omkostninger er stadig den stærkeste grund til at indføre flådestyring.

Forbedring af effektivitet = øget datadeling: Forbedring af mobil arbejdseffektivitet kræver, at flere oplysninger deles i større grupper af mennesker til bedre koordinering af aktiviteter, hvilket igen favoriserer brugen af flådestyring.

Digitalisering: Digitalisering har vist sig at være en stor konkurrencemæssig fordel. Implementering af ny teknologi favoriserer imidlertid store virksomheder med mange ressourcer, og mange europæiske erhvervsflåder findes i de små virksomheder, der typisk mangler ressourcer til at omdanne deres virksomheder med digitalisering og ny teknologi.

Konsolideringer: Der er en stærk konsolideringstrend for tiden, vi har set mange fusioner og opkøb i de sidste par år, og større organisationer er bedre til at drage fordel af stadig mere sofistikerede it-systemer.

 

Teknologi

Teknologimiljøet omkring flådestyringsløsninger udvikler sig hurtigere og hurtigere, og den nye AV-æra (automated vehicles) bliver en spændende tid for udvikling og indførsel af flådestyringsteknologi. Mange biler er nu født med en GPS, og fremtiden synes kun at være gearet til flådestyring.

Digitalisering er katalysator for flådestyring. Digitalisering gør virksomhederne bedre og data leverer værdifulde oplysninger til lederne. Berg Insight ser avanceret ERP-software, databaseteknologi og Web Services til at være de vigtigste parametre for, hvor klar virksomheder er til at indføre flådestyring.

Hvad det hele betyder

Robert Holm – direktør for Customer Experience at Fleet Complete udtaler:

“Markedsmætningen på flådestyringsmarkedet var i 2018 på ca. 20% og har haft en lineær vækst de sidste 10 år, hovedsageligt stadig drevet af eftermarkedet. OEM-industrien har overvejende haft fokus på at levere teknologien til de mindre køretøjer. E-call-systemet er nu i alle nye biler, hvilket betyder, at alle personbiler nu er født med GPS-tracking. Nu er tiden kommet til de lidt større biler i LCV-markedet (light commercial vehicles)

Omkostningerne har været en naturlig barriere for de mindre virksomheder, der repræsenterer det meste af markedet, for at få flådestyringsteknologien indført. Fokus har i det sidste årti været på store lastbilsfirmaer, hvor business casen har været mere tydelig.

I løbet af de sidste 5 år er flådestyringssoftwaren modnet. Flere attraktive business cases for LCV markedet er blevet identificeret. Konkurrencen har drevet prisen ned, og fusioner på tværs af virksomheder har givet flere ressourcer til virksomhedens R&D-afdeling. Markedets modenhed betyder også, at de sidste skeptiske virksomheder har identificeret behovet for at indføre teknologien i forsøget på at forblive konkurrencedygtige.

Alle disse tendenser kombineret med den kendsgerning, at de nye LCV’ere alle vil have trackingfunktionerne indbygget fra starten, vil sandsynligvis være en katapult for hastigheden af markedstilpasningen fra en lineær til en mere eksponentiel vækst i løbet af de næste 3-5 år.”

Related Articles