Flådestyring

Flådestyring uden chauffører på markedet fra næste år

General Motors udtaler, at deres selvkørende Cruise AV kan være klar til kommercielt brug allerede fra næste år. Selvkørende biler har været genstand for meget omtale fra bilproducenter og teknologiselskaber de sidste par år, men der er altså noget om snakken. Læs hvor langt de kendte mærker er med udviklingen af selvkørende biler her.

Selvkørende flådestyring, hvornår?

G.M. har udtalt til avisen N.Y. Times, at de netop har søgt om de relevante godkendelser hos det amerikanske transportministerium, for at kunne operere med fuldt autonome biler i en kommerciel flåde allerede fra næste år. Desuden siger virksomheden, at deres bil Cruise AV kan blive sat i standardproduktion, når godkendelse er gået igennem fra regeringen og de stater, hvor bilerne skal køre.

Selvkørende teknologi “vil kun få stor indflydelse, hvis vi kan implementere det i stor målestok,” siger G.M.s økonomichef, Dan Ammann, i et interview. “Vi har til hensigt at lancere en kommerciel delebilsordning i 2019.”

Læs om Fleet Completes innovative samarbejde med general Motors her

G.M. vi have sin egen selvkørende flåde

Bilerne vil højst sandsynligt i første omgang blive brugt i en service skabt af G.M. selv, snarere end fra de etablerede delebilsordninger som Uber eller Lyft, sagde hr. Ammann. G.M.’s datterselskab Cruise Automation gennemfører pt. tests med omkring 50 Cruise AV’er, hvor bilerne endnu kun er tilgængelige for ansatte, ikke for offentligheden.

Læs hvilke informationer en ’connected car’ sender om dig

Hvordan ser en selvkørende bil ud?

Cruise AV er en version af den batteridrevne Chevrolet Bolt. Cruise AV er et 4-personers køretøj med en række radar, kameraer og lasersensorer, der er sammenklumpet på taget og giver bilen mulighed for at navigere i byens gader og genkende køretøjer, fodgængere, kryds og andre forhindringer. Da den ikke har et rat, har det to passagersæder foran og en midterkonsol med en skærm og et par knapper og knapper til lyd- og klimastyring

Med denne udmeldelse, ser det ud til at G.M. har et forspring i forhold til selvkørende biler. Ford Motor udvikler også en bil uden rat eller pedaler, men har sagt, at de ikke går i masseproduktion før 2021.

Læs om Fleet Complete og AT&T, der hjælper storbyer med at eliminere trafikrelaterede dødsulykker

Masseproduktion af kommercielle selvkørende flåder
“Masseproduktion og offentlig regulering synes at ligge indenfor General Motors ‘forståelse”, siger Karl Brauer, senioranalytiker hos Kelley Blue Book, et bilagentfirma. “Hvis regeringens godkendelse gives, og G.M. begynder at levere autonome taxitjenester til slutbrugere på flere markeder, vil vi officielt bo i en verden af selvkørende biler. “

Godkendelse fra Transportafdelingen forventes at tage flere måneder, og derefter vil G.M. have brug for lokale godkendelser før det kan tilbyde ture i deres Cruise AVs til offentligheden.

Fleet management øger produktiviteten for 92% af brugerne – læs her

Milliarder i selvkørende flåder

Industrianalytikere vurderer, at bilproducenter og teknologivirksomheder kunne generere milliarder af dollars i omsætning og fortjeneste ved at sælge eller leje selvkørende biler til at delebilstjenester, taxa-flåder og leveringsselskaber. Ford udtaler, at de samarbejde med Domino’s Pizza og et opstartsselskab, Postmates, om at bruge deres autonome prototyper i begrænsede kommercielle test i år.

Waymo, det autonome køretøjsselskab spundet ud af Google, tester sine egne fuldt autonome biler i Arizona og Californien. Lyft og et teknologi-opstartsfirma kaldet Nutonomy begyndte for nylig at teste selvkørende biler i Boston. Uber driver et pilotprogram i Pittsburgh.

Tesla, G.M., Audi og andre bilproducenter udvikler også chauffør-assisterings-systemer, der overtager for chauffører under visse forhold. Disse teknologier kræver imidlertid, at chaufførerne forbliver opmærksomme og betragtes som år væk fra at blive til fuldt autonome systemer.

Læs om årets megatrends for telematik her

Sikrere med selvkørende biler

G.M. er overbevist om, at selvkørende biler kan spille en væsentlig rolle for at reducere trafikrelaterede dødsfald og personskader. Trafikulykker dræber mere end 35.000 mennesker om året i USA, og 95 procent skyldes chaufførfejl. Selvkørende biler kan også gøre det lettere at komme rundt uden at eje eller leje en bil, og vi vil dermed se et skift væk fra det individuelle ejerskab.

“I sidste ende ser vi en meget stor forretningsmulighed omkring dette,” sagde hr. Ammann.

Related Articles