Overvågning af medarbejdere er et ømtåleligt emne. Det ved vi alt om hos Fleet Complete. Og der er mange overvejelser for virksomhedslederne, inden man implementerer systemer som GPS i medarbejdernes biler.
Læs her om reglerne for overvågning af medarbejdere
Forankring og involvering
Vi rådgiver vores kunder om metoder til at forankre nye systemer i virksomheden, og om hvordan man involverer medarbejderne og ledere i processen, så man får det bedste mulige resultat. Og i praktisk talt alle tilfælde vi kender til, er det gået langt nemmere end forventet og med et overraskende positivt resultat for netop medarbejderne. For GPS er et fantastisk værktøj, der kan gøre hverdagen så meget nemmere og smartere for den enkelte medarbejder. Men det ved man jo ikke, før man enten har set systemet præsenteret – eller prøvet det selv på egen ’krop’.
Nøglen ligger hos manden i marken
Det er ikke fordi, vi ikke forstår bekymringerne – det gør vi godt. Ofte er det manden ude i marken, der bekymrer sig om, om det nu er hans bil, der bliver sparet væk. Eller om chefen nu vil sige noget til hans frokostpauser og alt muligt andet, der kan virke invaderende på den måde, man har passet sit job på indtil nu. Det ER en hurdle, som man skal over. Men vi må sige, at det oftest er helt unødvendige bekymringer – hvis man altså passer sit job.
Gør dét I gør – bare bedre
En virksomhedsleders bevæggrunde for at implementere GPS er ofte at effektivisere virksomheden og spare penge på bundlinjen. Det er ingen hemmelighed. Det man oftest gerne vil som virksomhed er at gøre det, man gør i forvejen – bare bedre. Effektivisering med Fleet Completes systemer medfører, at f.eks. en virksomhed som John Jensen VVS kan vækste deres virksomhed med de medarbejdere de har. Og det samme gælder hundredevis af andre virksomheder, organisationer og kommuner, som Fleet Complete arbejder sammen med.
At gøre det man gør i forvejen – bare bedre – betyder at man f.eks. klarer sine arbejdsopgaver hurtigere. Det gøres nemt, hvis man kan optimere sin kørsel. Vi spilder utrolig meget tid på landevejen, i køer eller ved ikke at tage den optimale rute til dagens arbejde. Det kan også gøres ved at optimere, hvem der tager opgaverne – at det er den nærmeste og relevante mand til jobbet. Det kan gøres med bedre kommunikationsveje eller bedre udnyttelse af ens virksomhedsbiler eller delebiler. Der er ikke kun ét men rigtig mange steder, man kan optimere sin virksomhed – uden at medarbejderne skal løbe hurtigere af den grund.
Kontaktperson og ambassadører
Når først medarbejderne opdager, hvor god en hjælp et flådestyringssystem er for dem i hverdagen, er der ingen der vil undvære det – men der er selvfølgelig en vej inden, man når dertil. Vi anbefaler, at man tager sin kontaktperson fra et flådestyringsfirma i hånden til at guide, og at man involverer sine medarbejdere i hele processen fra start til slut. Det kan være, at man vælger et par af sine medarbejdere ud til at være ”ambassadører” for systemet, da ’manden på gulvet’ ofte har et bedre indblik i, hvordan systemet bruges bedst muligt som et værkstøj for at gøre dagligdagen nemmere. En god ambassadør har også en føling med, hvordan stemningen i virksomheden er, så han har en ide om, hvordan tingene skal introduceres, så det forankres bedst hos den enkelte.
Vores erfaring er at ved at tage ansvar for nye systemer, reagere proaktivt og involverende, får man en langt bedre udnyttelsesgrad af alt, hvad sådan et system har at byde på – og med en positiv indstilling hos medarbejderne, opnår man fordelene langt hurtigere.
Rigtig god fornøjelse med jeres flådestyringssystem. Har I spørgsmål kan I ringe ind, få en online demo eller chatte med os på hjemmesiden.