Flådestyring

Om IoT og Big Data Platforme – Vil OEM’er deltage i eftermarkedet eller gå glip af det?

 

Biler i dag er rullende datacentre, der genererer enorme mængder af datapunkter. Når disse data bruges og kommercialisereres, kan det være begyndelsen på et helt nyt økosystem af IoT-løsninger og et helt nyt eftermarked, der er milliarder af kroner værd.

Traditionelt set har OEM’er og køretøjsproducenter været de største og mest dominerende aktører inden for bilbranchen. Men IoT-revolutionen har endelig ramt bilindustrien, så nye spillere kan komme ind på markedet. Det bringer disruption med sig, da den fortsat udfordrer eksisterende forretningsmodeller og skaber nye markeder.

Så spørgsmålet er, om OEM’erne vil joine disse nye store datamarkeder og få en bid af ‘kagen’ eller fortsætte med at prioritere ressourcerne på at konkurrere i et tech-race, de måske ikke har chance for at vinde?                                                                  

Sætter præmissen

Er du en virksomhedsejer, der bruger erhvervskøretøjer? Forestil dig dette;

Et af dine køretøjer er ude at køre, men der opstår motorproblemer, og du har brug for et værksted og en mekaniker for at få bilen tilbage på vejen så hurtigt som muligt. Som altid er det afgørende at minimere køretøjets nedetid, og du vil også gerne have, at udgifterne på vedligeholdelseskontoen holdes nede. Automatisk vil din Connected Car og Fleet Management platform informere dig om at tage køretøjet til en forudvalgt forhandler, hvor de venter på dit køretøj, og hvor du har en fast ordning på en fast lav pris.

Det er ret smart, ikke? Det sparer dig tid, og det sparer dig penge, og det vil give dine biladministratorer uendelige muligheder for at hjælpe din flåde med at trives og din virksomhed med at vokse.

Men hvem beslutter, hvilke værksteder eller forhandlere, der vælges til opgaverne i eftermarkedet i en verden, hvor hele økosystemet for køretøjs-eftermarkedet bliver tilsluttet big data platforme?

Det er det helt store spørgsmål, og et spørgsmål både leverandører af IoT-løsninger, OEM’er og bilproducenter konkurrerer om at give svar på. Vi tror på, at svaret bliver givet indenfor en meget nær fremtid, hvormed OEM’er indtræder i den digitale udvikling for at skabe big data markedsplatforme for det fremtidige eftermarkedet for køretøjer.

OEM’er, der beslutter sig for ikke at tilpasse sig de nye markeder på big data og IoT-platforme (som Connvex by Fleet Complete) risikerer blot at være tilskuere til et mindre og mindre stykke “køretøjets-eftermarked -kage”. En kage, der på globalt plan skønnes at generere indtægtsstrømme på i alt 1 milliard dollars inden 2022. *

Effekten af big data i eftermarkedet for køretøjer

Internet af Ting (IoT)er et af de mest anvendte og nyeste buzz-ord, og vi er kun lige begyndt at ridse i overfladen på mulighederne i at forbinde ting til internettet. Mulighederne vil i fremtiden være uendelige. Med hensyn til bilindustrien vil kapaciteten mod digitalisering i vid udstrækning blive drevet af bilproducenterne, OEM’er og telematikløsningsleverandører, som Fleet Complete og andre store internationale aktører.

Muligheden for at give kunderne nye løsninger og nye produkter virker uendelige. Forestil dig, at du kan bestille og betale for nye auto-dele, få store rabatter på service, billigere forsikring på dine køretøjer eller endda udvikle nye skræddersyede løsninger ved hjælp af data fra din egen flåde? Hvilket som helst relateret til din flåde, blot ved hjælp af én skybaseret platform, en såkaldt ‘one-stop-shop’.

Big data og Cloud-baserede platforme.

Leverandørerne med adgang til en sådan platform kan give kunden alt fra digitale kort, elektroniske kørebøger og flådestyringssystemer til automatisk bestilling af nye oliefiltre, dæk, brændstof osv. Til gengæld ville de få adgang til et helt netværk af kunder og partnerskaber, der giver dem mulighed for at skabe nye indtægtsstrømme for deres forretning.

Men det stopper ikke ved bare at udnytte chaufførdata og kontekstdata, forsikringsselskaber kan sælge skræddersyede forsikringer baseret på din kørselsadfærd, hvor du bor og selvfølgelig baseret på typen af dit køretøj.

Dataindsamling fra tusindvis af køretøjer forbundet med en sådan platform kan også give værdifuld information til bekæmpelse af trafikulykker, trafikbelastninger, bedre fremtidig byplanlægning, forbedring af offentlig transport og listen fortsætter.

Fleet Completes CONNVEX-platform samler forbundne køretøjsdata fra næsten en halv million køretøjer globalt og giver en omfattende pakke af forretningskristisk analyse, der hjælper med at reducere nedetid og driftsomkostninger, samtidig med at effektiviteten og effektiviteten af gods- og passagermobilitet maksimeres. Det gør det også muligt for OEM’er, byer, finansielle institutioner og andre uensartede økosystempartnere at skabe digitale forretningsmodeller, der skaber nye og bæredygtige indtægtsstrømme for deres organisationer

Chaufførdata og kontekstdata deles i dag med leverandører af eftermarkedsløsninger. Mange af nutidens telematikløsninger udtrækker disse data fra OBD II-porten i køretøjet.

Den sidste bastion i telematikdatatyper er køretøjets data. Integrale data om køretøjet og hvordan det præsterer. Det er de data, som OEM’erne har været meget tilbageholdende med at dele med andre spillere på markedet.

3 vigtige friktionspunkter

Bilindustrien har indtil videre kigget på de nye IoT- og telematik-firmaer som konkurrenter i et fremtidigt eftermarkedet for bilindustrien, der konkurrerer om de samme kunder og de samme indtægtsstrømme. Det er også en af grundene til, at de større OEM’er har været skeptiske for at åbne op og dele vigtige nøgledata om deres køretøjer. Vitale data om deres produkter, der let kan kommercialiseres af dem, de betragter som fremtidige konkurrenter.

Så er friktionen spillerne imellem og tøven med at deltage i disse store dataplatforme er primært centreret omkring tre vigtige spørgsmål:

  •  Hvem ejer dataene i køretøjet?
  • Vil data fra både køretøj, chauffører og fabrikant beskyttes?
  • I hvilket omfang skal de bruge midler til at udvikle deres egne platforme for at konkurrere mod nye leverandører af IoT-løsninger?

Join eller gå glip?

Svaret på det sidste spørgsmål kan kun besvares af OEM’erne selv. Men udviklingen af at skabe nye cloud-baserede dataplatforme er en tendens, som vi tror kun vil stige. Vil de risikere at deres konkurrenter deltager i og begynder at spise deres markedsandel?

Vi tror på, at de vil deltage, og sammen med spillere indenfor telematikteknologier vil de skrive næste kapitel i big data- og iot-løsninger til dine køretøjer.

 

Related Articles