Flådestyring

Randers Spildevand A/S sikrer medarbejdere med GPS

Randers Spildevand A/S sikrer medarbejdere med GPS – og har på samme tid sparet, hvad der svarer til en hel fuldtidsstilling!

Hos Randers Spildevand A/S skal de kunne dokumentere overfor forsikringsselskaber og borgere/kunder, at de har været på en given adresse på et givent tidspunkt. Eksempelvis skal de tjekke kommunens kloakdæksler en gang årligt og kunne dokumentere besøget. Derudover kører medarbejderne tit alene ud om natten, og før havde Randers Spildevand  kun dårlig mulighed for at hjælpe, hvis uheldet var ude. På den baggrund – behov for dokumentation og sikkerhed – faldt valget på at investere i et flådestyringssystem fra Fleet Complete. Fleet Complete leverer et system, der ikke bare dokumenterer tid og sted, men hvori der også kan opsættes ’hændelser’, som passer til virksomhedens dagligdag.

Randers Spildevand købte Basis Flådestyring og benytter især ”events” (hændelser), ”who was here” og personalarm. De har sat en hændelse til; Hvis en medarbejder ikke er tilbage i sin bil inden, der er gået to timer, ringer en alarm både hos Michael Sønder Jensen fra Randers Spildevand og hos G4S Securitas.

”Det var vores hovedformål med at investere i systemet, og det fungerer upåklageligt. Og et sekundært formål var at effektivisere vores virksomhed og frigive tid”, udtaler Michael Sønder Jensen.

 

Uventet udbytte

Et uventet udbytte af investeringen har været, at Randers Spildevand har kunnet spare en hel fuldtidsstilling væk! Og det uden, at medarbejderne skal løbe stærkere af den grund. De har effektiviseret ved f.eks. at sende nærmeste medarbejder, samle opgaverne og have fokus på spildtid.

”Vores administration kan hele tiden se, hvor personalet i marken befinder sig, samt tilkalde de nærmeste personer ved hastesager. Medarbejderne bliver ikke forstyrret af unødvendige opkald fra administrationen og kan fokusere på deres vigtige opgaver”, siger Michael Sønder Jensen.

En uforudset fordel er, at misbrug af arbejdstiden bliver synliggjort via systemet. Dette var ikke et fokuspunkt for Randers Spildevand fra starten, men det har vist sig alligevel at være et yderst nyttigt redskab.

 

Større kundetilfredshed og medarbejderglæde

Randers Spildevand kan således reagere hurtigere og komme hurtigere frem til kunderne, hvilket har udmøntet sig i større kundetilfredshed. Medarbejderne har fået øget sikkerheden omkring deres arbejde, hvilket er med til at øge medarbejdertilfredsheden markant.

Brændstofforbruget har ikke været i fokus hos Randers Spildevand, men ved at sende nærmeste medarbejder og have fokus på at udnytte tiden mere optimalt, har de også haft en betydelig besparelse her.

”Vores investering har givet os en bedre position på markedet, og en hel fuldtidsstilling er sparet væk bare p.g.a. optimerede arbejdsgange. Og så kan vi investere i de medarbejdere vi har, i deres sikkerhed og arbejdsglæde samt en større kundetilfredshed”, afslutter Michael Sønder Jensen.

Related Articles