”Alt handler om gennemsigtighed og ”nu og her” oplevelsen. Kunden vil vide, hvor langt deres ordre er eller hvor mange timer på et projekt, der er produceret. De vil have informationen med det samme, og lige ved hånden, og det er netop den information et flådestyringssystem kan levere.”
Det udtaler Robert Holm, Global Director of Customer Experience hos Fleet Complete, men kundeoplevelse og -tilfredshed er ofte langt nede på listen over fordelene ved flådestyring. Det er oftest de mere indlysende forretningsmæssige fordele som øget sikkerhed, produktivitet og synlighed samt reduktion i skader og ulykker, der træder i fokus.
Det kan komme som en overraskelse, at ifølge Aberdeen-gruppens berømte rapport tilbage fra 2008 var forbedret kundeservice den førende motivator for virksomhederne til at installere IVMS-teknologi, (In Vehicle Monitoring System) for hele 73 procent af respondenterne.
Hvad disse respondenter sætter pris på er, at kundeservice ikke er afhængig af en enkelt metrik, men en kombination af mange. Faktisk vil hver af de ovennævnte typiske fordele have positive effekter på andre forretningsområder, herunder slutkunden i en positiv dominoeffekt.
Det er nyttigt at skifte fokus fra en forretningsmæssig tankegang til en forbrugerorienteret, når man overvejer hvordan flådestyringssoftware kan integreres bedst i din organisation. Lad os se på, hvordan implementering af tracking og overvågning af flåder kan forbedre de enkelte aspekter af forretningen og bidrage til et samlet løft i kundeoplevelsen.
Se hvordan flådestyring sænker driftsomkostningerne
Nøjagtige leveringsestimater
Takket være logistikkoordinaterne og flådestyringens visuelle oversigt i real-time får du chaufførens placering med det samme og med ekstrem høj præcision. Det forenkler det alt for velkendte problem med at have en utilfreds kunde i røret, der klager over en udeblevet levering. Du kan angive præcis, hvornår leveringen kommer og/eller bevise, at den har været der, da avanceret software som Fleet Complete Plus kan kalkulere turestimater og leveringstider.
Læs om let opgavestyring til serviceorienteret forretningsmodel her
Effektiv afsendelse
En anden fordel ved tracking i real-time er den overordnede synlighed i, hvor alle dine køretøjer er i forhold til hinanden. Det betyder, at du altid kan vælge det nærmeste og mest egnede køretøj eller chauffør til jobbet, hvilket igen betyder en bedre, hurtigere responstid og gladere kunder. Fleet Complete Plus har et praktisk værktøj til at gøre netop dette. Funktionen ‘Find nærmeste køretøj’ viser dig præcis, hvor langt væk din chauffør er fra en valgt adresse samt alle andre i nærheden. Og der kan yderligere angives kompetencer på hvert køretøj, så du kan vælge en med det rigtige udstyr til opgaven.
Læs mere om hvordan flådestyring forbedrer leverings- og reaktionstider her
Øjeblikkelige notifikationer
I mange virksomheder er præcision og timing nøglen til at sikre en jævn daglig drift og vise pålidelighed udadtil. Ved hjælp af Fleet Complete Plus-systemet kan du få øjeblikkelige notifikationer, hvis der skulle noget uforudset, eller hvis der kommer et udslag i en af dine prædefinerede hændelser for din flåde. Det kan være acceleration, bremsning, hårde sving, tid til service, kørsel udenfor arbejdstid eller mange andre parametre, du kan sætte op til netop jeres virksomhed f.eks. i flådestyringens KPI-modul – eller i Hændelsesmodulet.
Ansvarlig levering
Fleet Complete Plus flådestyring gør det muligt for administratorer præcist at planlægge flådens opgaver samt sikre, at de er færdige inden for tildelte tidsrammer. Det betyder for deadline-drevne kunder, at chauffører holdes ansvarlige for levering af dine varer til tiden. Og som en tilføjelse af sikkerhed, fungerer Fleet Complete Plus’s ‘Tur Playback’ og ‘Tur Rapport’ funktioner som et bevis på levering, som er praktisk til varer, der leveres uden for åbningstiden, eller når dine kunder ikke kan være der.
Læs 8 gode grunde til flådestyring i din virksomhed
Når det kører godt for dig, kører det godt for dine kunder. Kort sagt, så har de forretninger, der har styr på deres interne forretningsgange med kunden som det alt-om-drejende fokus, en langt større succesrate. Eller: ”A satisfied customer is the best business strategy of all”.