Kommer fremtidens transportmidler ud af din printer? Kører de overhovedet på fire hjul? Se, hvad fremtiden bringer og hvor langt udviklingen allerede er nået.
Hvor langt kan vi i det hele taget tage vores innovation, når det kommer til transport i fremtiden? Er vi begrænset til bilindustriens interesser, eller kan de nye transportformer komme fra hvor som helst? Selv fra din printer?
Ved at kigge på nogle af de mest avancerede køretøjer og enheder, der allerede er derude, køretøjer, der allerede er i brug eller bliver testet – kan vi begynde at forestille os en mere forskelligartet fremtid for den måde, hvorpå vi transporterer ting og mennesker.
Lad os kigge ind i fremtidens transport.
Personlig bytransport
I de kommende 10-20 år forventes den globale økonomiske vækst at blive drevet af lande, hvor størstedelen af befolkningen bor i byområder. Personlig bytransport har også været centrum for udviklingen i fremtidens mobilitet, med delingsøkonomien som motoren, der har drevet den, og det er stadig en tendens i stigning. Salget af biler i dag afhænger i nogen grad af benzinpriserne, og det vil helt sikkert ændre sig i forlængelse af de fossile brændstoffers endeligt.
“Handlingen med at transportere dig selv eller vente på varer er ofte ikke en særlig god oplevelse, og dermed vil forbedring af denne drive fremtidige initiativer. De autonome biler, vi allerede har, er et godt skridt fremad, fordi det fjerner stress og ulejligheden ved at tage en aktiv del af selve transporten.” Siger Robert Holm, Global Director of Customer Experience hos Fleet Complete
Men hvad vil der komme efter de autonome køretøjer?
“Jeg tror, at vi vil bringe destinationerne til os via næste generation VR eller AR eller bringe varer til os gennem avanceret 3D-printning. Ikke-organiske produkter bliver straks leveret via din egen 3D-printer og mere avancerede ting via din lokale 3D-printvarebutik og det leveres blot minutter efter du har købt den”, konkluderer Robert Holm.
Et eksempel på personlig bytransport er Toyotas elektriske trehjulede i-Road køretøjer, for en eller måske to passagerer, som du kan hente på delestationer i Tokyo. Testen var så succesfuld, at Toyota vil udvide den til hele Japan. Japan er progressivt på dette område med flere el-ladestationer end benzinstationer.
Elektriske cykler er en anden trend i stigningen for single persontransport, der understøttes af åbenlyse sundhedsmæssige grunde og allerede stor tilgængelighed i europæiske byer såsom København, hvor antallet af cykler allerede overstiger antallet af biler.
I Torino eksperimenterer de med autonome biler og elektriske scootere, “Vores mål er ikke kun at teste denne teknologi, men også at skabe et økosystem, der omfatter autonome biler, droner og robotteknologi, der kan bidrage til nye mekanismer med det formål at bringe innovation til byen og tiltrække mere forretning”, sagde kommissær Paola Pisano, ansvarlig for innovation for Torino.
Dette er al transport, som vi kender i nogen udstrækning, men nye teknologier kan vinde frem og overtage på de korte distancer i byerne. Et eksempel er ’print-bar persontransport’, som Robert Holm nævnte. De fylder ikke mere end én person, og de vil kunne køre på fortove, brolagte gågader og cykelstier. I Japan testes Hondas Uni-Cub, en kompakt elektrisk enhed med selvbalancerende teknologi. Den var designet, så passageren kan have interaktioner med andre mennesker i øjenhøjde og have hænderne frie til at lave noget andet under rejsen.
Aktiv transport som denne eller elektriske cykler er begge enheder, som forbedrer vores naturlige evner, snarere end at begrænse dem, og de forudses at være en vigtig del af fremtiden.
Fremtidens lasttransport – langdistance og kortdistance
Vi er vant til at flytte vores egen personlige “fragt” rundt fra dagligvarer til børn, men i fremtiden har vi små robotter på hjul, der kan følge os som Gita, en mobil hjælper, der bliver testet i Italien.
Vi kommer til at kunne programmere disse rullende tjenere til at bevæge sig autonomt, afhente og aflevere ting for os automatisk.
For større last er der meget debat om, hvordan man udvikler forholdet mellem langdistribution og kortdistribution og forsøger at innovere løsninger, der effektiviserer leverancer for langdistancerne, ved at oprette fælles store leveringsstationer, hvor mindre og agile automatiserede transportmidler et tilknyttet for at kunne levere på de korte distancer til slutbrugeren.
For lastbilindustrien vil forbundne lastbilteknologier ikke længere være en mulighed, men en realitet. Køretøjer, der bruges til afhentning og levering i byområder, vil få en markant stigning i efterspørgslen ifølge Sandeep Kar, en førende global leder inden for erhvervskøretøjsindustrien og leder af Fleet Completes virksomhedsstrategi. Han udtaler:
“Som økonomier og samfund bliver omformet af urbanisering, kommer erhvervskøretøjer under enormt pres for at levere fragt fra fragtsted til leveringspunkt i overensstemmelse med kundernes forventninger. Disse køretøjer skal navigere gennem byområder under strenge regler for trafikbelastning, udledninger, parkering, støj osv. Forbundne køretøjsteknologier vil give disse lastbiler – store og små – muligheder for at levere tjenester og løsninger, som tidligere var troet umuligt. Forbundne køretøjsteknologier gennemgår allerede en forandring, hvor erhvervskøretøjer betragtes som tjenester og løsninger, meget mindre som produkter.”
Den globale erhvervskøretøjsindustri ændrer i disse år sit fokus fra produkter til tjenester. Da industrien går gennem denne overgang fra produkter til tjenester, vil en anden overgang begynde at gøre sin tilstedeværelse, én som fokuserer fra tjenester over på løsninger. Dette sker, når fokus skifter fra at eje relationer til at eje interaktioner.
Læs mere om den digitale transformation af lastbilindustrien
Fleet Completes vision for fremtiden
Fleet Complete driver denne nye æra med forbundet mobilitet med innovationen af CONNVEX, en state-of-the-art cloud platform, der muliggør samarbejde om ressourcer i ét økosystem. Det forbedrer leveringen af løsninger og nye forretningsmodeller, især inden for autonom kørsel, godsmobilitet og smart byinfrastruktur.
Konvergerende aggregerede data og AI-baserede analyser giver CONNVEX deltagerne indsigt i design og udvikling af unikke løsninger. Omfanget omfatter fjerndiagnostik og prognoser, sikkerhed og avancerede chaufførsystemer (ADAS), mobilitet i køretøjer, digital fragtmægling og video telematik, mobil ressourceforvaltning og delebilsordninger mv.
Hele debatten om mobilitet vokser. Det handler ikke længere om trafikbaner og cykelstier, men om at omdanne vores byer og skabe nye partnerskaber for at gøre smart mobilitet til slutmålet. Fremtiden for mobilitet vil virkelig forandre, hvordan vi lever og pendler.