De fleste virksomheder medregner kun de åbenlyse omkostninger, når firmabilerne kommer galt afsted. Men under overfladen ligger et hav af skjulte omkostninger, som virksomheder, der ikke tager færdselssikkerheden alvorligt, nemt kan drukne i!
Opgørelse af omkostninger
Før vi dykker ned i de skjulte omkostninger, vil vi først prøve at opgøre, hvad en trafikulykke sandsynligvis vil koste en virksomhed, og hvor høj en omsætning de skal generere for at udligne disse omkostninger.
Ser man på nogle nordamerikanske tal ’Occupational Safety & Health Administration’ (OSHA), lander vi i bedste fald på ca. $ 16.500 for skadeserstatning og $ 57.500 på skaderelaterede omkostninger. For at dække det tab, kræves typisk en omsætning på lidt over $ 1.1 mio. Tallene kan se lidt anderledes ud for Danmark, men regnestykket er mere eller mindre det samme.
Så man kan spørge sig selv:
“Er det lettere at skabe en omsætning på $ 1.1 mio. end at være proaktiv og have fokus på at øge færdselssikkerheden?”.
Og faktisk er den ovenstående beregning forholdsvis konservativ. Det er virkelig et ”bedst tænkeligt” scenarie, der kun tager højde for de mest indlysende omkostninger. Lad os se på, hvilke andre omkostninger og konsekvenser en færdselsulykke kan have for en virksomhed.
Teksten fortsætter under billedet…
Det der lurer under overfladen
Det siger sig selv, at i absolut værste tilfælde er den højeste pris i enhver ulykke, at nogen betaler med deres liv. Det er selvfølgelig den værste, potentielle omkostning ved en ulykke, og den kan ikke gøres op i penge.
Heldigvis er det de færreste ulykker på europæiske veje, der resulterer i dødsfald.
Men det betyder ikke, at de ikke er potentielt ødelæggende dyre for din virksomhed.
- Dårlig omtale
“Hellere dårlig omtale end ingen omtale” siger man godt nok, men der er mange eksempler på, at det udsagn ikke holder vand!
Alle ved, at det går hurtigt på sociale medier, og inden nogen har nået at danne sig et indtryk af, hvad der egentlig er sket, er billedet af din bulede firmabil postet på Facebook. Det er skadeligt for forretningen og kan koste både tid og kræfter kommunikationsmæssigt at få rettet op på.
- Dårlig holdånd
Det kan være vældig traumatisk at være involveret i en trafikulykke, og det kan have en nedbrydende effekt på alle i virksomheden. Især på den uheldige chaufførs nærmeste kolleger.
Der er derfor ofte brug for at tilbyde support eller psykologhjælp til de involverede. Det kan hurtigt blive mange mennesker, der har brug for hjælp, og det kan bogstaveligt talt løbe op i titusindvis af kroner.
- Administrationstid
Ja, der er mange måder, hvorpå teknologi allerede har gjort livet lettere for flådeejere, men alligevel holder mere end halvdelen af alle fleet managers stadig manuelt styr på uheld, forsikring og reparationer.
Det indebærer forfærdeligt meget papirarbejde. Og uendelig meget tid!
- Forringelse af køretøjets værdi
Selvom et køretøj kan repareres fuldstændigt efter et sammenstød, falder værdien af det, og når det på et tidspunkt skal sælges, skal du forberede dig på et økonomisk tab. Det er muligt at tilkøbe en forsikring, der dækker dele af værdiforringelsen, men en række betingelser skal være opfyldt. Og merforsikringen koster også penge
- Højere forsikringspræmier
Selvom du har betalt ekstra for at undgå en selvrisiko, riskerer du at stige i pristrin ved anmeldelse af skader. Så uanset hvem der er skyld i ulykken, vil det næsten altid medføre en stigning i forsikringspræmien.
- Juridiske omkostninger
Selvom din forsikring muligvis dækker hovedparten af de juridiske udgifter, er der ofte tilfælde, hvor du selv skal dække omkostningerne på forhånd, for derefter, afhængigt af sagens resultat, at få pengene tilbagebetalt fra forsikringsselskabet. Så ja, du får muligvis penge tilbage på et tidspunkt, men du skal have en økonomisk buffer til at dække omkostningerne her og nu.
- Rekrutteringsomkostninger
Uanset om du får hjælp fra et bureau eller selv skal ud og rekruttere en chauffør, er det en ekstra omkostning, der skal dækkes. Og dertil kan man lægge omkostninger for at oplære en ny og skaffe det nødvendige udstyr til ham. Vi har tal, der viser, at det i gennemsnit koster virksomheder ca. € 6700 at erstatte en chauffør.
- Mistet medarbejdertid
Selvom om din chauffør ikke kommer fysisk til skade, vil han sandsynligvis være uarbejdsdygtig i et stykke tid. Enten skal I forsøge at nå mere med færre medarbejdere, hvilket kan medføre utilfredshed fra resten af holdet, eller også skal I bruge tid og penge på at finde en erstatning.
- Mistet forretning
Det kan være svært at opgøre den endelige værdi af “mistet forretning”, som kan have mange forskellige årsager.
Som allerede nævnt kan det skyldes noget så simpelt som et delt billede på sociale medier eller en landsdækkende nyhedshistorie.
Du kan også miste forretning, fordi du ikke længere har arbejdsstyrken til at udføre det antal jobs, du har bestilling på. Eller fordi du bruger så meget tid på bøvl og administration, at du faktisk ikke har tid til at fokusere på at drive forretning.
Alt er dog ikke tabt!
Lad dette være et wake up call. Flådeulykker er dyre – både på et menneskeligt og økonomisk plan – men ved at have en handlinsgplan, der omfatter teknologiske løsninger, kan du reducere ulykkesomkostningerne. Og selvom forebyggelse er bedre end helbredelse, kan indførelsen af digitale løsninger også lette byrden ved papirarbejde og administration, hvis eller når uheldet alligevel er ude.
Ønsker du hjælp til at lave en handlingsplan for din virksomhed? Fleet Complete hjælper kunder i hele verden med at øge sikkerheden for deres medarbejdere og reducere omkostningerne relateret til færdselsuheld.
Læs mere på fleetcomplete.dk/vejen-til-sikkerhed eller tag kontakt med det samme!
Ønsker du mere information om vores løsninger?
{{cta(‘f12df2f9-3e9a-4d5a-a86b-4a414659a122’)}}