Er du klar til at tage hænderne af rattet?
Det lød måske futuristisk for et årti siden. Alligevel er selvkørende, automatiske køretøjer ikke længere ‘hvis’, men ‘hvornår’. Offentlig implementering af automatiserede biler og busser i byerne har optaget mange af verdens bedste ingeniører i de sidste par år.
Flere og flere ingeniørstuderende bliver ansat af virksomheder med selvkørende teknologi som Uber, Lyft, Mercedes-Benz, General Motors, NVIDIA, blandt mange andre. Nogle er kommet så langt, at de udvikler nye tilgange til opbygningen af de kort, som de fleste selvkørende biler stoler på for, hvor de er, og hvad de “ser”.
Uanset om du er en stor bilproducent eller en populær transportservice, har du højst sandsynlig allerede et udviklingsprogram for selvkørende køretøjer, og er i gang med at teste stadier af det.
I tæt samarbejde med vores OEM-partnere, som General Motors, arbejder vi i Fleet Complete på de autonome muligheder for fremtiden. Vi ved, at en del af innovationsprocessen er at være tæt på kilden, og derfor gør vi en kontinuerlig indsats for at være involveret i automationsprojekter.
Nogle af dem er helt fantastiske …
AutoDrive Challenge – Fleet Complete sponsor af aUToronto
{% video_player “embed_player” overrideable=False, type=’scriptV4′, hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width=’1920′, height=’1080′, player_id=’12938446524′, style=” %}
For en ingeniørstuderende er der prestige i at arbejde med at bygge autonome køretøjer, men pladserne er få. Den praktiske erfaring kommer oftest fra programmer, der har stærke investeringer bag, da omkostningerne til det nødvendige udstyr er skyhøje.
‘Zeus’, en ”trin 1” autonom bil er blevet udviklet af et team af University of Toronto-ingeniørstuderende (aUToronto), og står til ca. 1 million kroner i udstyr og modifikationer, og tog dem næsten et år for at finjustere.
Hvad er den bygget til?
Til intet mindre end The AutoDrive Challenge – en international konkurrence for selvkørende biler i Arizona, hvor Zeus fik førstepladsen i fase 1 af 3, der overgik andre selvkørende biler fra Canada og USA i kategorierne ’bane-efterfølgelse’, ’objektdetektering’ og ’undgåelse’. Formålet med konkurrencen er at opbygge et fuldt autonomt (trin 3) køretøj inden 2020, og i dag er Zeus en af de største konkurrenter på markedet.
Fleet Complete er en af de stolte sponsorer for aUToronto-studenterteamet sammen med General Motors og SAE, og en af fordelene er, at vi fik en tur i Zeus!
Hvordan føles det at sidde på forsædet i en selvkørende bil?
Det er en mærkelig og spændende fornemmelse. Selvom du ved, at det er sikkert på testbanen, kan du alligevel ikke ryste utrygheden af dig over, at det er en computer, der træffer alle beslutningerne og synes det er unaturligt at se, at rattet bevæger sig på egen hånd. Det vil tage lidt tilvænning.
“Tillykke til hele holdet. Det er ikke en lille bedrift, men en enorm præstation at kunne omdanne en almindelig bil til et autonomt køretøj, “siger Alan Fong, Chief Technology Officer fra Fleet Complete. “Noget af de udstyr, du måske har set, er kameraet, der ligger oven på bilen, computerens hardware, der rent faktisk sidder bag på køretøjet – det kræver meget finansiering. Vi hos Fleet Complete er virkelig glade for at kunne yde den finansiering sammen med andre gode sponsorer som General Motors og Intel. “
“Husk, dette er en treårig konkurrence. Det er ikke kun et år, og eleverne har været så gode til at vinde det første år. Det er virkelig en rejse – for at kunne oprette, bygge og levere et bæredygtigt produkt, et helt autonomt køretøj, der bevæger sig fra niveau nul i begyndelsen til trin tre. Det er ikke nogen lille bedrift,” konkluderer Fong.
Vi kan ikke vente med at se, hvad trin 2 vil bringe til vores vindere i 2019 og vil følge udviklingen tæt. Missionen for Zeus i år vil dreje sig om at kunne mestre flere baneskift og undgå dynamiske objekter som fodgængere.
Læs mere om AutoDrive Challenge her
Selvkørende busser i Europa – Fleet Completes software i test
{% video_player “embed_player” overrideable=False, type=’scriptV4′, hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, width=’1920′, height=’1080′, player_id=’12936862088′, style=” %}
Smart City-initiativer er spredt over hele kloden. Fra at eliminere trafikulykker i overbelastede nordamerikanske metropoler ved hjælp af telematikdata (Vision Zero); til Googles byudviklingsprojekter som Sidewalk Toronto, der bruger ny digital teknologi til at genskabe tæt befolkede kvarterer til automatiserede buslinjer i Europas gader.
FABULOS (Future Automated Bus Urban Level Operation Systems) er et 3-årigt projekt baseret i Helsinki, Finland, der fokuserer på at udvikle systemer, der kan styre flåder af automatiserede minibusser i byer.
Det første skridt i udfordringen?
16 udvalgte virksomheder fra seks europæiske lande – Fleet Complete Estland iblandt dem – har dannet et konsortium for at lancere en undersøgelse om, hvad der er muligt. Kort sagt, en undersøgelse om det overhovedet kan lade sig gøre, og om vi har det nødvendige udstyr for at føre det ud i livet.
Den forventede produktion er en rapport, der beskriver resultaterne af gennemførlighedsundersøgelsen og konklusionerne for starten af prototypeudviklingen. Når de autonome prototyper er bygget, vil de blive udstyret med Fleet Completes løsning til overvågning af kørselsadfærd, ruter, brændstof, vedligeholdelse og andre typer rapportering, der anvendes i flådetelematik i dag.
Kriterierne spænder fra flådestyring og fjernstyring til bilens kapacitet i blandet trafik. Busserne forventes at køre i tætte trafikområder, ved almindelige by-hastigheder, i næsten alle vejrforhold og uden nogen, der styrer.
“Formålet med projektet er at få en forretningsmodel, hvor folk kan køre, for eksempel fra en busstation til et hospital ved hjælp af en selvkørende bus”, siger Jaanus Truu, salgsdirektør for Fleet Complete Baltics. “Der er et billetsystem, et busbestilling system, et flådestyringssystem og et selvkørende system, og vi vil forbinde alle de forskellige systemer til ét. Fleet Complete har ansvaret for flådestyringsdelen. Vi kan se i analyserne, hvordan bussen kører; hvordan bussens kørselsadfærd er, kører bussen på den rigtige vej … Der vil være en fjernbetjeningsknap, hvis noget går galt, så vi kan stoppe bussen. “
“Vores mål er at blande gå, cykle og offentlig transport for at gøre det mere attraktivt for folk at lade bilen stå derhjemme – eller ikke købe dem overhovedet. Automatiserede minibusser kunne i høj grad forbedre funktionaliteten i den offentlige transport ved at sørge for fleksible forbindelser til de sidste kilometer for beboere “, siger assisterende borgmester Anni Sinnemäki for Helsingfors by.