Top trends for autonome køretøjer i 2019

Alt drejer sig om automatisering i køretøjsindustrien igen i år, og i dette blogindlæg får du de seneste markedstendenser for autonom mobilitet, og hvordan telematik passer ind i dette.

Autonom kørsel
Fleet Europe rapporterer fra de seneste topmøder CES 2019 i Las Vegas og Barcelona, at fokus for bilindustrien fortsat er på de autonome køretøjer (AV). Bevidstheden om AV'er er i top, fokus er på sikkerheden, og de ser potentialet i leasingindustrien som en indgang for brugere til at prøve nye teknologier som elektriske køretøjer (EV).

Lad os se nærmere på markedstendenserne og hvad det betyder for os:

Autonome pendle- og delebilsløsninger
Med voksende bybefolkninger er delebils-teknologi must og et stort ønske fra den yngre urbane generation. En ny form for mobilitet vil være førerløse, elektriske og forbundne shuttle køretøjer. Brugere betaler for deres tur med deres smartphones, og de autonome køretøjer vil kunne kommunikere med hinanden og med trafikinfrastrukturen gennem ’city data as service’-systemer.

Delebiler kan også komme i form af at bestille en enkelt bil - enten privat eller som del af en puljebilsløsning til corporate carsharing. En af de nyeste funktioner er nøglefri adgangssystemer, som gør det muligt for brugerne at styre bilens nøgler digitalt.

Autonom sikkerhed
Industrien tager sikkerhedsudfordringen ved autonom kørsel alvorligt. Avancerede matematiske modeller bliver udviklet for at sikre, at autonome køretøjer træffer de rigtige og sikreste beslutninger. For at gøre byerne rundt om i verden klar til autonom trafik har fokus også været på at udvikle nøjagtigheden af kort med hjælp fra bilflåder, der allerede kører rundt.

Flådestyringsløsninger øger delt mobilitet og reducerer dermed trafik-overbelastning, -støj og miljøforurening. Det hjælper flåde-administratorer ved at reducere byrden af papirarbejde, fysisk overdragelse af nøgler og endda opgaven med vedligeholdelse af køretøjer.

AI vil i fremtiden være en stor hjælp til elektriske og autonome køretøjer ved at forudsige farlig kørsel, hyper lokalt vejr, køretøjets bevægelse og trafikmønstre.

Data er olien i hele denne branche, men hvordan gør vi dataene sikre? Biler skal behandle data sikkert og forhindre uautoriseret adgang til data eller styresystemer. Data kan sikres ved opdeling af brugerroller, og industrien undersøger åbent design, men med en adskillelse af privilegium, ifølge Fleet Europe.

OBD-porten og adgang til in-vehicle data. Platformen giver en end-to-end ramme for overførsel af vigtige køretøjsdata. Udviklingen af avancerede applikationer og tjenester fra tredjeparter bliver mulig via en platform konstrueret med sikkerhed, skala og interoperabilitet. Denne teknologi bliver f.eks. brugt til at lave din elektroniske kørebog automatisk.

Autonome elektriske køretøjer

Integrationen af energi og mobilitet er fortsat et varmt emne for industrien. Med andre ord; Den tætte forbindelse mellem EV'er og telematik, og ingen tvivler på, at elektrificering af vores transportmidler er den eneste vej fremad. Faktisk anslås det, at 89 procent af flåderne har til hensigt at være elektriske før regeringens 2030 mål.

Telematik støtter op om vedtagelse og styring af elektriske køretøjer. Fra beregning af et elektrisk køretøjs egnethed til styring af belastning, samtidig med at der sikres tilgængelighed og maksimal benyttelse af bilerne. Corporate carsharing-løsninger beregner endda hvor det ville være gavnligt med elektriske cykler.

Vi hos Fleet Complete mener, at det er vigtigt at i-tænke det store billede – hele økosystemet som ét: Kommunikation til hele netværket, fra bilproducent over kunde til infrastruktur og omgivelser og omvendt er af største vigtighed, og forbindelsesøkosystemer og nye innovative platforme som CONNVEX vil levere ekspertise inden for konnektivitet og IoT-løsninger til mobilitetsstyring.

En ting er sikkert, at det bliver interessant at følge udviklingen  AV- og EV-afdelingen i 2019!

Læs mere:

Læs, hvordan Fleet Complete indtager førersædet i udviklingen af AV's
Læs fremtidens transportmidler er her allerede

Date published.   mar. 15, 2019  |  Author: Janne Beeken