Uncategorized

Kørsel ind i fremtiden: Hurtig og uundgåelig overgang til elektriske køretøjer

Strategiske initiativer som elektrificering af bilflåden bliver afgørende for virksomheders bæredygtighedsplaner, som er vigtige for at imødekomme forventningerne fra mulige kunder, partnere, investorer og andre parter. Målene, der er fastsat af EU, får virksomheder til at overveje grønnere teknologier som en ny arbejdsmetode. Desuden leder disse kunder og partnere ofte efter beviser på, om de virksomheder og institutioner, de samarbejder med, lever op til planen om reduktion af CO2-udledning.

Loven vedtaget af EU i begyndelsen af året om at forbyde salget af nye køretøjer med forbrændingsmotorer inden 2035 betyder, at der kommer til at ske en overgang til elektriske køretøjer.

Det Europæiske Miljøagentur oplyser, at udledningen af drivhusgas fra elektriske køretøjer er cirka 17-30 % lavere end udledningen fra benzin- og dieselbiler.

Antallet af elektriske køretøjer stiger hvert år i Europa. For eksempel udgjorde elektriske biler i 2021 17,8% af den samlede registrering af nye biler.

Telia Estonia og Estonian Energy som eksempel på flådebrug og elektrificering

I Estonian Energy er næsten 8% af hele flåden i øjeblikket elektrisk (33 elektriske køretøjer). Målet er at øge andelen af elektriske biler til mindst 20% inden 2024. Det fastsatte mål vil sandsynligvis blive overskredet. Mango Oras, leder af Estonian Energys transportstyring siger, at EU’s beslutning om at forbyde salget af køretøjer med forbrændingsmotorer inden 2035 ikke påvirker dem alt for meget, fordi virksomhedens interne ambitioner er større. “Vi håber, at den lov, der er annonceret af EU, vil påvirke markedet så meget, at elektriske køretøjer designet til vanskelige vejforhold kommer til det europæiske marked, og at vi derefter hurtigere kan skifte hele vores bilflåde til elektriske køretøjer”, kommenterede Oras

Telia Estonias flåde har i øjeblikket 28 elektriske køretøjer (20% af flåden), og 11 af dem bliver brugt som delebiler. Alle firmabiler kan også bruges af medarbejdere til personlige ture. Fleet Complete bildelings-appen bruges til at reservere de delte biler. “Bildelings-applikationen gør det nemt for et stort antal brugere at administrere en delt bilflåde, fordi vi ud over et brugervenligt reservationssystem også har et fuldt overblik over flådens anvendelse. Derudover giver Fleet Complete-kørebogen, som er forbundet til Bildeling, mulighed for at markere alle ture som enten private eller erhvervsmæssige, og dermed fordele omkostningerne mellem arbejdsgiver og medarbejder. Prisen pr. kilometer for private rejser fratrækkes medarbejdernes næste månedsløn ved hjælp af automatisk bogføring,” sagde Mari-Liis Männisalu, administrativ leder hos Telia i Estland.

Ved reservation af elektriske køretøjer kan medarbejderne også se køretøjets batteriniveau i appen, og dermed planlægge deres rejse og opladningspunkter.

Elektrificering af bilflåden er også en væsentlig del af virksomheders bæredygtighedsplaner, som gør det nemmere at tiltrække ansøgere til stillinger og øge engagementet og produktivitet hos medarbejdere.

Ifølge Estonian Energys erfaringer er grunden til, at en elektrisk bil ikke er førstevalget for nogle medarbejdere, er frygten for at batteriet løber tør. Dog har alle, der har kørt i en elektrisk bil, givet meget positiv feedback. “Den største fordel er at bilen er ekstremt stille. Derudover har elektriske biler automatisk gearskift, godt ekstraudstyr og hurtig acceleration. Og i Tallinn må elektriske biler også køre i busbanerne, hvilket giver store fordele og tidsbesparelser”, sagde Oras.

Estonian Energy opfordrer også sine medarbejdere til at købe elektriske biler til personlig brug. For at motivere dette er der gratis parkering og ladefaciliteter tilgængelige på kontorets område uden ekstra omkostninger.

Når man skifter til en elektrisk flåde, er det bestemt værd at kigge efter og sammenligne omkostningen pr. kilometer for forskellige køretøjer for at forstå, hvilke køretøjer der skal bruges i hvilke situationer, for at opnå den bedste effektivitet. For elektriske biler med høje kilometerantal kan prisen pr. kilometer være mange gange billigere end køretøjer med forbrændingsmotor. “Når man tager hensyn til alle omkostninger vedrørende køretøjet, var gennemsnitstidspunktet for tilbagebetaling af en elektrisk bil ifølge data fra sidste år ved 22.000 kilometer årligt. På grund af stærk vækst inden for produktion af vedvarende energi, og smart brug af ladetider, vil omkostningen ved opladning blive endnu mere overkommelig, og tilbagebetalingstidspunktet vil helt sikkert blive nået hurtigere i fremtiden,” sagde repræsentanten fra Estonian Energy.

Software til flådestyring giver en omfattende platform til at overvåge og analysere flådens præstation, herunder CO2-udledning, bæredygtighedsprogrammer og indsigt i fremtidige forbedringer. Med dét kan virksomheder forberede sig på at indføre elektriske køretøjer og optimere deres ladningsinfrastruktur, rækkevidde og lasthåndtering.

Fremtiden er elektrisk – er du klar til overgangen?

 

Kilder:

European Environment Agency https://www.eea.europa.eu/en 

European Parliament News https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/economy/20221019STO44572/eu-ban-on-sale-of-new-petrol-and-diesel-cars-from-2035-explained