6 måder at forbedre flådesikkerheden på i 2021

Hvis du er flådeejer eller ansvarlig for en virksomhed med mange biler, er flådesikkerhed en af dine allerhøjeste prioriteter. Sikkerheden for dine chauffører, sikkerheden for dine køretøjer og sikkerheden for maskiner og udstyr. I den rækkefølge!

Men hvorfor? Hvorfor skal du være ekstra opmærksom på flådesikkerhed ud over hvad lovgivningen kræver? Og hvad kan du gøre for at forbedre sikkerheden?

Vi besvarer disse spørgsmål og mere, plus vi har inkluderet en praktisk tjekliste, som du kan bruge til at danne grundlaget for en mere sikker flåde i 2021.

Firmachauffører er oftere involveret i ulykker

Sikkerhed for erhvervskøretøjer i Europa er kommet langt, især når vi taler om lastvogne. Mellem 2001 og 2011 faldt antallet af dødsfald, der involverede lastvogne i EU, med 42%. En forbedring der hovedsageligt er drevet af bedre førertræning og sikrere lastbiler.

Men faktum er, at fordi dine flådechauffører kører flere kilometer og kører oftere, har de en større risiko end den gennemsnitlige trafikant. Som flådeansavarlig er dine chauffører dit vigtigste aktiv, og det er vigtigt at sikre dem bedst muligt.

Omkostningerne ved flådeulykker

I USA har man et enkelt tal for den gennemsnitlige omkostning ved en flådeulykke, men I Europa, hvor hvert land rapporterer om disse omkostninger forskelligt, er billedet lidt mere blandet. Men der er nogle data takket være en undersøgelse fra 2016 fra Loughborough University i Storbritannien.

I den lave ende af skalaen, hvis et flådekøretøj er involveret i et sammenstød, og ingen kommer til skade, kommer Sverige billigst ud med 1.276 €, og Polen som den dyreste med 16.095 €. I det værste tilfælde, hvor en ulykke involverer et dødsfald, er Slovakiet lavest med en opgørelse på € 700.000. Østrig ligger øverst på listen med en omkostningsopgørelse på hele 3 millioner €.

 Prisen for trafikulykker i Europa

 

Så flådeulykker er dyre, og alt hvad du kan gøre for at forbedre flådesikkerheden beskytter ikke kun dine chauffører (og andre trafikanter) - det er også godt for din bundlinje.

Men hvad kan du helt præcist gøre for at forbedre flådesikkerheden? Her er vores bud på 6 vigtige punkter!

1. Lav en sikkerhedsplan specifikt for din firmabiler

Inden du laver noget, hvad enten det drejer sig om at flytte en sofa eller implementere en sikkerhedsplan for en flåde på 500 køretøjer, skal du huske Mærsk McKinney Møllers læresætning:

”Intet tab bør ramme os, som kan undgås ved rettidig omhu”

Ja, det kan lyde som en kliché, men hvis flere mennesker levede efter den, ville mange ting i livet sandsynligvis gå meget glattere. At bruge tid på planlægning, før du handler, betyder, at du har noget at følge og noget at sammenligne med.

Så hvad skal en sådan sikkerhedsplan indeholde?

Det afhænger selvfølgelig af din virksomhed, men det behøver ikke at være for kompliceret. Inddrag så mange mennesker, som du tror, du har brug for for at udarbejde planen. Det er også en god ide at tale med dine chauffører og høre eventuelle forslag eller bekymringer, de måtte have.

Det er trods alt dem, der vil være mest involveret i planen.

Hvis du ikke allerede har en, er det sandsynligvis et godt tidspunkt at udarbejde en decideret sikkerhedspolitik og derefter begynde at kortlægge alle de variable elementer, der skal til for at få den politik til at fungere.

Her er en tjekliste, der kan sætte dig i gang!

Tjekliste til flådesikkerhed

Udfør forebyggende vedligeholdelse

Ikke kun sparer forebyggende vedligeholdelse dig penge - det er også utroligt vigtigt for sikkerheden i dine biler og, endnu vigtigere, dine chauffører.

At have en proaktiv tilgang til vedligeholdelse af biler og maskiner betyder, at du er i stand til at afværge problemer, før de opstår. Hvis I ikke allerede har en, bør I overveje at tilføje en vedligeholdelsesansvarlig til jeres team. Denne person skal have ansvaret for planlægning af al service og vedligeholdelse af firmabilerne, oprette tidsplaner og f.eks.tage imod tilbagemeldinger fra chaufførerne. Hvis omkostningerne ved at ansætte en dedikeret person er at strække den lidt, er det også en opgave, der kan outsources. Det vigtigste er, at ansvaret er placeret et sted.

 

Er du træt af at læse, og vil du hellere tale med nogen?  

Tag kontakt

 

schedule maintenance

Du bør også prøve at planlægge ... det uforudsigelige. Stol på os, det er ikke så svært.

Det er jo sådan, at du kan planer og skemaer for vedligeholdelse, men der kan altid ske ting inden næste servicedato. Og den bedste måde at opsnappe diverse små advarselssignaler på, er ved at lytte til dine chauffører. Ikke kun kan du bede dem om små ting, som f.eks. at tjekke oliestand og dæktryk, men du kan også få dem til at rapportere alt andet ud over det sædvanlige. Hvis du vil gøre kommunikationen mellem dine chauffører og vedligeholdelsesteamet så let som muligt, kan man du endda få egnede apps til formålet.

Træn chaufførerne i sikkerhed og opmærksomhed

Det er ikke godt nok at smide et par plakater op på væggen og tro, at nu har du gjort, hvad du kunne. Hvis du vil have dine chauffører til at tage flådesikkerhed så alvorligt, som de har brug for, skal du have et ordentligt træningsprogram for flådesikkerhed og opmærksomhed.

Der er mange kurser derude, skræddersyet til at passe til virksomheder i alle former og størrelser. Men hvis du vil gøre tingene superrelevante for dine chauffører, skal du overveje at lave dit eget træningsmateriale.

"Det er vist ikke relevant for mig" er en tanke, der ofter går igennem hovederne på kursusdeltagere. Hvis de i materialet ser ukendte gadenavne, måske endda vejskilte fra et andet land, bliver de mindre engagerede og tager det mindre seriøst.

Men hvis du er i stand til at bruge oplevelser og faktiske optagelser fra din egen flåde, kan du gøre tingene relevante. Så i stedet for et kursus, der taler om, hvad man skal gøre ved et generisk vejkryds, med en tilfældig skuespiller, kan du pege på det specifikke trafiklys 2 km oppe ad vejen fra depotet. ”Du ved, hvor det er ikke? Dét med det virkelig skarpe højresving?” ”Ja, det er dét”.

Beløn dine chauffører

Dine chauffører kan ikke lide at blive hakket på. Det er der ingen, der kan. Hvis du kun fokuserer på at lave ændringer og give feedback, når ting går galt, vil de opleve det som negativ opmærksomhed og opbygge en følelse af, at det at være “sikkerhedsfokuseret” handler om at gøre chaufførernes liv vanskeligere.

Så i stedet for kun at bruge ”pisken”, skal du tilføje nogle saftige gulerødder i form af et chaufførerbelønningsprogram.

Find først ud af, hvordan din program skal se ud, og hvordan du vil rulle det ud til dine chauffører. Du kan spørge dig selv om ting såsom:

  • Hvor meget vil vi bruge på vores belønningsprogram for flådesikkerhed?
  • Hvor skal der gives belønninger?
  • Skal belønningsprogrammet køre på ubestemt tid?
  • Hvem skal "eje" det?
  • Hvordan skal vi måle, om belønningsprogrammet har været vellykket?
  • Hvordan holder vi chauffører opdateret om deres score?

Når du først har sammensat dit program, er det tid til at se på, hvilke kørselsdata fra flådestyringssystemet, I vil basere scores på. Fokuser på risikobetonet adfærd som f.eks. hårde opbremsninger, hastighed, acceleration og antal overskridelser per kilomer og beløn god præstation for disse.

Tænk derefter på, hvilken slags belønning du vil give de chauffører, der kører mest sikkert. Dette kan være alt fra ekstra bonus, gavekort eller point, der kan indløses til noget andet som en del af en virksomhedsevent. En anden ting, der ofte bliver overset, er den enkleste og billigste.

Anerkendelse.

Et simpelt “Godt klaret” og “Tak!” kommer man langt med. Især hvis det kommer fra den øverste ledelse.

Udvis lederskab og vær et godt eksempel

Om næsten ethvert nyt initiativ i en virksomhed, gælder det, at succesen afhænger af, hvor godt lederne (det er dig) tager ejerskab og viser retningen. Og når det kommer til flådesikkerhed, kan "Gør som jeg siger, ikke som jeg gør" ikke rigtig bruges til noget! Hvis du vil forbedre flådesikkerheden (eller noget andet for den sags skyld) er det op til dig at fremskynde de nødvendige ændringer for at nå resultatet.

Og jo – du vil sikkert opleve modstand. Når man beder nogen om at ændre på, hvordan de gør tingene, vil der som regel blive skubbet tilbage. Det er helt naturligt. Så bolden ligger hos dig til at forklare, hvorfor disse ændringer er nødvendige, og hvordan det i sidste ende vil være godt for alle involverede.

Gør brug af teknologi

Mens du kan gøre noget af dette med Excel-regneark og blyant og papir, gør du alles liv lettere, hvis du er åben for ny teknologi. At have en flådestyringsløsning og GPS-tracking, der sporer alle firmabilernes bevægelser, gør det meget mere opnåeligt at opnå alle disse forbedringer af flådesikkerheden.

Hvis du virkelig vil tage flådesikkerhed alvorligt, skal du have en eller anden måde til pålideligt at spore, hvad dine chauffører laver, og hvad status på bilen er. Flådestyringssoftware kan hjælpe dig med at lokalisere problemkørsel og tale med den pågældende chauffør, før det resulterer i et uheld. På samme måde giver data fra systemet dig det bedste billede af, hvem i dit team, der kører mest sikkert og derfor måske bør belønnes.

Hvert af disse punkter, selv ned til at sikre, at ledelsen går foran med et godt eksempel, bliver en mulighed snarere end en fjern drøm, hvis du omfavner teknologi i din tilgang til at forbedre flådesikkerheden.

Var denne tekst for lang?

Her er et resumé til dig, der ikke orkede at læse det hele:

  • Udfør forebyggende vedligeholdelse af køretøjet
  • Hold jeres chauffører opdateret med regelmæssig sikkerhedstræning
  • Skab motivation ved at indfører et belønningsprogram for sikker kørsel
  • Sørg for at ledelsen går foran med et godt eksempel
  • Indfør GPS-teknologi til at spore køretøjer og holde øje med flådesikkerheden

Overalt i Europa og Nordamerika hjælper Fleet Complete flådeansvarlige med at holde deres chauffører og firmakøretøjer sikre med pålidelig, omkostningseffektiv hardware og software.

 

Hvis du vil tale med nogen om at forbedre din flådes sikkerhed, så tag kontakt til os nu!

Ønsker du mere information om vores løsninger? 

Tag kontakt

 

 

Date published.   jan. 08, 2021  |  Author: Ben Billson